3 soorten Marketing Funnels voor een Gym website

Funnel 1: Bewustzijn

De bewustzijn fase van je Customer Journey is de minst benutte en begrijpende fase in het marketing vak. De meeste Personal Trainers willen direct door naar de Sales pagina en Facebook advertenties met aanbiedingen richting ‘koude’ doelgroepen die ze nog nooit ontmoet hebben en nog niet interesse hebben getoond in het bedrijf.

Het is eigenlijk de digitale versie van naar een vreemde toe lopen op straat en zeggen van “Hee jij, koop mijn spullen” en dan achteraf afvragen waarom niemand je super offer wilt hebben.

Een bewustzijn funnel is gemaakt voor het uitnodigen van mensen naar jouw speelveld, de mensen die nog nooit van je hebben gehoord in je cirkel laten en bouw naar een vertrouwensband en help hen.

En hier zullen veel mensen moeite mee hebben maar dit kost uiteraard tijd. Waarom denk je dat mensen graag naar de zelfde slager en supermarkt gaan? Omdat dat vertrouwd voelt. Dit zou ook de reden moeten zijn waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor een ander.

 

Stap 1: Krijg aandacht

Het eerste wat erg belangrijks is in het bouwen van consistente en winstgevende klantenkring is het creëren van content en het versturen hiervan. Het is de basis van iedere marketing strategie en het is super interessant omdat het ook nog eens gratis is.

In de eerste stap gaan we het een en ander versturen via Facebook (met boosted advertenties als je daar het budget voor hebt), instagram and email volgers die je de laatste jaren heb vergaard.

Het mooie van deze eerste stap is dat deze blog je niche ten goede komt, allen mensen die geïnteresseerd zijn in je niche zullen erop klikken. Laten we zeggen dat je marathon renners traint en je schrijft er blog over. Dan heb je direct een doelgroep die geïnteresseerd is in deze expertise. Je bouwt een klantenbestand hiermee op!

Stap 2: Maak een aanbieding

Nadat de blog online is gezet linken we het naar een landingspagina waar we de lezers en geïnteresseerden op kunnen vangen. Normaal gesproken zijn de mensen die dit lezen al geïnteresseerd in het geen waar de blog over gaat.

Stap 3: Het organiseren van leads

Als ze bijvoorbeeld wel de aanbieding accepteren, zullen ze bij een stroom worden toegevoegd waar ze bij een serie van e-mails terechtkomen die ze meer aanbied en zorgt voor een beetje nazorg.

Mochten ze de aanbieding niet accepteren, geen probleem voeg ze toe in een retargeting pixel en dat komt weer later van pas.

 

Funnel 2: Overwegen

De fase van het overwegen is het geen waar veel gym eigenaren en personal trainers veel tijd en geld besteden. Waarschijnlijk komen de posts je bekend voor:

“Ben jij persoon X die zichzelf te zwaar vind en wilt afvallen, dan moet je zeker bij mijn gym langs komen”

Dit soort posts zijn aantrekkelijk voor mensen die al in de fase zitten tot aankoop en weten van zichzelf dat er iets aan hun probleem moet gebeuren en wat de oplossing daarvoor is. Herkenbaarheid creëren.

Jouw kans is dus om jezelf voor deze aanbieders te plaatsen met de juiste toon en aanbieding.

 

Stap 1: Krijg aandacht

In de overwegingsfase, komt je doelgroep via verschillende mogelijkheden.

Eerste bron van leads zou van je bewustzijn funnel moeten komen. Deze leads komen in de vorm van email subscribers, website bezoekers en Social media volgers. En je zou deze mensen kunnen retargeten via Facebook als je daar het budget voor hebt.

De tweede van websitebezoekers zijn mensen die je nog niet kennen maar wel een gym of personal trainer in gedachte hebben. Deze mensen kunnen direct in de overweging funnel komen zonder dat ze door de bewustzijn funnel zijn gegaan. Dat is normaal.

Mochten zij je business vinden, normaal gesproken via Facebook en Google en zijn ze gelukkig met je diensten, prijzen en service. Kunnen deze leads zo maar klanten worden.

Om mensen van de overwegingsfase te overtuigen om iets te kopen of af te nemen, moet je ze iets aanbieden wat voor hun waardevol zou kunnen zijn. Mensen die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld een Personal Trainer, gaan zoeken voor redenen en voordelen van het hebben van een Personal Trainer.

Dus je zou kunnen gaan voor vergelijkingstabellen, webinars, checklists, verhalen van huidige leden. Het is in deze fase belangrijk dat de klant weet dat het de persoon wat zorgen afneemt.

Stap 2: Maak een aanbieding

Laten we terug gaan naar het voorbeeld van een marathon loper, er is een blog geschreven over een succesverhaal van een bestaande klant:

“Hoe persoon X binnen 15 minuten een persoonlijk record op de marathonbaan liep”

De call to action in diezelfde blog is misschien wel een gratis webinar voor het verbeteren van je marathon training.

Als een geïnteresseerd partij op deze link klikt en dit succesverhaal leest, kun je ze een vergelijkingstabel aanbieden die aangeeft hoe jouw diensten hun tijd, geld en blessures bespaart.

Je kan ook ‘koude’ leads die nog nooit van je business hebben gehoord, direct doorverwijzen naar een gratis webinar, ebook, gratis trail landingspagina of ga zo maar door.

Stap 3: Het organiseren van leads

Zou een bezoeker van je website je overwegingsaanbieding moeten men, je voegt ze toe aan een waarde stroom. Meestal een email funnel met autorespons.

Het doel van deze email funnel is om mensen door te duwen naar de keuze funnel. De fase waar ze hopelijk tot een keuze van aankoop gaan of niet. Je email content zal gevuld zijn met succesverhalen van bestaande klanten en andere waardevolle elementen dat toevoegen dat jij het probleem kunt oplossen.

Als ze klant worden is dat perfect natuurlijk, mocht dit niet het geval zijn retarget je ze later gewoon nog eens maar dan met nog meer waardevolle dingen.

 

Funnel 3: Beslissing maken

De laatste stap van de Customer Journey, de beslissingsfase. Dit is wanneer website bezoekers, volgers, leden en leads eindelijk klaar zijn om actie te gaan ondernemen.

Ze zijn er van bewust dat ze een probleem hebben en ze hebben alle opties overwogen en zijn nu klaar om een keuze te maken. Je doel in deze fase is om de leads te overtuigen om voor jou te kiezen, sommige zijn bereid die sprong te wagen anders niet.

Soms heeft een lead je gevonden via Google, dan geliked op je Facebook pagina. Misschien volgen ze je al een tijdje en hebben ze een aantal van je posts gelezen en er was een specifieke post wat ze aantrok.

 

Stap 1: Krijg aandacht

Net als in de overwegingsfase, komt het verkeer van de beslissingsfase ook van meerdere platformen. De eerste en direct ook warmste leads komen van je retargeting campagnes via advertenties en email. Deze leads zullen al hebben gekeken naar de webinar of de andere weggevers die jij hebt aangeboden. De tweede plek waar de leads vandaan komen zijn alle social media platformen waar jij op actief bent. Ze zullen misschien wel niet door je bewustzijn en overwegingsfase zijn gegaan, maar ze zijn klaar om actie te ondernemen door andere redenen.

Stap 2: Maak een aanbieding

Type aanbiedingen die worden aangeboden in de beslissingsfase zijn aankoop handleidingen, gratis trials, en andere laagdrempelige instap mogelijkheden.

Bijvoorbeeld: als een websitebezoeker in de beslissingsfase je aanbieding voor 7 dagen gratis bootcamp trial heeft gezien. Zal dit ongetwijfeld helpen om de volgende stap te zetten.

Stap 3: Organiseren van leads.

De laatste deel van deze funnel is het organiseren van de leads. Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste stappen om de gehele Customer Journey positief af te sluiten en dit gaat over het algemeen wel fout.

Of je lead nou een klant wordt via de Sales page, via een telefoongesprek of het contactformulier op je website. Ze willen 9/10 keer je in persoon spreken. Omdat niemand graag zijn geld in een machine duwt. Ze geven het liever persoonlijk.

Wanneer leads in de beslissingsfase zijn en ze zijn klaar om in contact te komen. Dan veranderd de lead naar een klant.