4 lead genererende ideeën voor sportscholen

Maak een leadmagneet!

Nieuwe leden, hoe kan je ze in godsnaam vinden? Met een markt die ontzettend hard groeit. Hoe kan je de concurrentie voor zijn en verse leden voor je business. Hoe kan je die leads verzekeren van meer leden verkoop.

Het begint al met wat je doet om de aandacht te trekken van potentiële klanten.Om leads aan te trekken moet je eerst iets vinden wat hun interesse vast houd. Dit kan een vorm van een Social Media advertentie zijn of een email campagne, of een samenwerking met een lokale bedrijf als een supplementen winkel of dergelijke.

Een lead magneet is iets waar je doelgroep de waarde van in ziet en daar voor bereid is om hun gegevens voor in te ruilen en in wat jij aanbied. De bedoeling is dat jij met een ‘aanbieding’ komt die bijna te mooi is om te weigeren voor je doelgroep. Een veel bekende voorbeeld van een lead magneet is het geven van weggevers. Iedereen houd natuurlijk van weggevers. Als Gym, is er natuurlijk zoveel wat je aan potentiële klanten kunt bieden.

  • Een week gratis sporten bij de desbetreffende gym.
  • Een gratis voedingsschema van een week.
  • Een gratis trainingsschema van een week.
  • Gratis check-up (meting) van een Personal Trainer.
  • Een gratis deelname aan verschillende groepslessen.

Wat natuurlijk ook een lead magneet kan zijn is het houden van een fitness challenge dat toegankelijk voor iedereen is, natuurlijk niet leden zeker. Dit is natuurlijk een ideale manier om bijvoorbeeld 6 tot 12 weken bezig te zijn met veel 1 op 1 tijd met potentiële klanten of huidige klanten wat natuurlijk zorgt voor persoonlijke binding met je klanten.

Het aanmoedigen van online reviews

Reviews is de eerste plek waar mensen gaan kijken als ze een aankoop of dienst willen afsluiten. Google, Facebook staan aan de top van de lijst wanneer een potentiële klant wilt weten wat ervaringen en meningen zijn van anderen of van huidige klanten.

Je kan het natuurlijk niet volledig controleren, die reviews en wat mensen zeggen over je online. Maar je kan de mogelijkheden vergroten dat de positieve reviews de boventoon boven de negatieve reviews.

De volgende keer dat je contact hebt met een huidig lid in persoon en ze geven goede feedback, wees dan niet bang om te vragen of ze deze exacte woorden willen vastleggen op Facebook etc. Dit is natuurlijk altijd een zetje in de goede richting.

Wat zijn de voordelen van review marketing:

  • Meer omzet en winst: Er is een direct verband tussen klantenreviews en het aankoopgedrag van consumenten. Meer reviews betekent meer aankopen en dus meer omzet. Consumenten zijn ook bereid meer te betalen voor producten of diensten met positieve reviews
  • Productverbetering: Met review marketing krijg je direct feedback van je doelgroep. Hiermee kun je tal van problemen in de Customer Journey identificeren en vervolgens adresseren. Denk bijvoorbeeld aan informatievoorziening, beloftes, boodschap per kanaal, klantenservice, het product of dienst zelf, kwaliteit, communicatie rondom het product en bedrijfspresentatie.
  • Klantinteractie: Een oud gezegd luidt; elke klacht is een kans. Bijna elk review systeem geeft de mogelijkheid om als bedrijf te reageren op een review. Daarmee erken je de gast of klant en kun je reageren op een klacht. Bij een negatieve klacht kun je begrip en compensatie aanbieden. Je kunt potentiële klanten laten zien hoe je met problemen om gaat. Bij een positieve reactie kun je de beleving nog een extra positieve lading geven.

Wat doe je eigenlijk met review marketing:

  • Reviews stimuleren
  • Reviews monitoren
  • Reageren op reviews
  • Reviews omzetten in verbeteringen

Step up your Social Media game

Social Media is de beste plaats voor jou om onder de aandacht van mensen en leads te komen. Het is de plaats waar je kan ‘socializen’ met je doelgroep en content aan te bieden waar ze zich betrokken mee voelen.

Tips voor het verbeteren van hun voeding, training, supplementen. Dat zijn dingen waar je dan met je doelgroep kunt communiceren. Wanneer je interessante en relevante content post voor je doelgroep, zullen ze meer open staan om dingen te kopen. Omdat ze niet het gevoel hebben dat er eten allen tijden alleen wordt verkocht aan hen. Ze zullen aandachtiger zijn voor de dingen die je aan te bieden hebt en dat zal uiteindelijk leiden tot meer effectieve lead campagnes in de toekomst.

Maak bijvoorbeeld een content kalender om je doelen kenbaar te maken en het organisatorisch te houden. Start simpel; op maandagen geef leden te motivatie voor de rest van de week. Midweeks de focus op supplementen, het hoeft natuurlijk niet een onderwerp te zijn het kan ook een quote, foto of video zijn. Neem in overweging dat content maandelijks geplaatst moet worden. Maak content dat fundamenteel laat zien wat jij hoopt te communiceren naar je doelgroep, wekelijks, maandelijks op leden van je Social media kanalen.

Het delen van content is ook een praktische tool om een duidelijk patroon te hebben voor je pagina’s. Volg andere business en organisaties om content te delen die zij posten.

  • Vind groep post trends over Fitness, Health en Wellness.
  • Producten die je verkoopt of de apparaten die je in je gym hebt staan, kunnen goede video’s over worden gemaakt. Volg de fabrikanten die hebben vaak ook video’s over de desbetreffende producten die jij niet kunt maken.
  • Lokale Media
  • Lokale Business partners
  • Lokale sport verenigingen
  • Bekenden fitnesstrainers of bloggers
  • Volg je volgers, volg je werknemers, volg je leden. Ze hebben vaak fantastische verhalen, een relatie opbouwen met hen kan voor een goede community zorgen.

Keep track of leads when they roll in

Als je als fitnessondernemer succesvol met moderne marketing bent, weet je dat je na enige tijd een mooie stroom met leads binnen krijgt. Maar wat doe je met de binnengekomen leads? Heb je inzicht in wie interessant zijn en wie niet? En volg je interessante leads wel goed op? Dit is een cruciaal punt voor het succes van je moderne marketing strategie. Als je je jouw leads namelijk niet nauwkeurig bekijkt, kwalificeert en opvolgt zullen ze weinig opleveren.

Iedereen die iets aanvraagt op jouw website kun je een ‘lead’ noemen. Met iedereen bedoel ik ook echt iedereen: studenten, concurrenten, concullega’s, potentiële klanten, fans, leveranciers, samenwerkingspartners, medewerkers en bestaande klanten. Uiteindelijk is het de bedoeling om interessante leads – die voldoen aan je ideale klantprofiel eruit te pikken en die verder te volgen.

Door middel van slimme lead analyses zie je welke

bedrijven je website bezoeken die misschien wel erg interessant kunnen zijn. Online zijn er wel veel mogelijkheden en kanalen om je doelgroep goed te bereiken.

Denk onder andere aan:

  • Adverteren via Google AdWords
  • Contentmarketing via Social Media
  • E-mailmarketing of marketing automatisering
  • SEO optimalisatie

Vanuit deze goed doordachte marketing mix wil je natuurlijk ook maximaal resultaat behalen. Als je de doelgroep weet te bereiken en te overtuigen een bezoek aan je website te brengen, wil jij natuurlijk ook graag weten welke bezoekers of bedrijven dit zijn.