Er is veel informatie op het web te vinden dat het soms moeilijk te bepalen is of de informatie waardevol of niet waardevol is. Bij elke zoekopdracht in Google verschijnen er duizenden, zo niet miljoenen resultaten in de zoekmachine. Je zal met je blog de concurrentie te slim af moeten zijn als je online meer leads wilt genereren.
Je bent druk, heb slecht geslapen, de koffie is slap en je hebt geen duidelijk doel. Dat zorgt ervoor dat het schrijven van een blog aanvoelt als het lopen van een marathon met lood in je schoenen.
Met onderstaande tips, zorg je ervoor dat je blogs gestructureerd en efficiënt worden opgesteld. Zodat de kans dat de bezoeker een lead wordt groter wordt. En je uiteindelijk weer nieuwe klanten kunt verwelkomen.
Kwaliteit van de content is belangrijker dan kwantiteit
De onderwerpen voor het schrijven van blogs bepaal je aan de hand vand e vragen die klanten regelmatig stellen. De blog post bestaat uit minimaal 500 woorden en wordt opgeleukt met minimaal één bijpassende afbeelding. Gebruik korte en krachtige zinnen en let op de opmaak om het zo verzorgd mogelijk te presenteren. Het moet gemakkelijk leesbaar zijn. Nog beter als de informatie te scannen is. De geboden informatie moet inhoudelijk sterk zijn en vragen van de prospect beantwoorden. Je kan beter elke maand twee top artikelen publiceren dan zes matige die niets voor je business doen.
Web statistieken onderzoeken om inzicht in je doelgroep te krijgen
Heb je al meerdere blogs geschreven? Bekijk dan de bezoekersstatistieken van je website en check welke nieuwsberichten het meest zijn gelezen of zijn het meest geliked en gedeeld via Social Media. Probeer te achterhalen welke blogpost de meeste leads hebben gegenereerd. Anticipeer hierop door blogs te schrijven die een aanvulling zijn op de meest populaire artikelen.
Gebruik alleen jargon als uw doelgroep dat snapt
Je schrijft niet voor jezelf of voor vakgenoten maar wel voor klanten. Teveel jargon kan ervoor zorgen dat klanten het niet begrijpen en afhaken. Of men voelt zich geïntimideerd en daardoor dom. Voor jou zijn alle termen gesneden koek maar voor een leek is het ronduit frustrerend als je de helft niet begrijpt. Dat zorgt er weer voor dat de bezoeker afhaakt.
Toon je expertise zo dat je doelgroep het kan snappen. En voor de zekerheid kun je de tekst door een buitenstaander laten beoordelen om er zeker van te zijn dat de informatie logisch en begrijpelijk is beschreven.
Sluit af met een oproep om actie te ondernemen (call to action)
Nadat de bezoeker het artikel heeft gelezen wil je dat ze actie ondernemen. Wellicht wil je dat ze zich inschrijven op de nieuwsbrief zodat je met de prospect/klant via email marketing een relatie kunt gaan opbouwen. Als je niet vraagt om actie te ondernemen dan zal men dat ook niet doen. Daarmee loop je de kans om een potentiële lead mis te open.
Informeren vs verkopen
Wellicht is men opzoek naar relevante informatie en in deze fase van de aankoop zit men nog niet te wachten op een incentive om tot aankoop over te gaan. Verleid de klant om naar product- of dienstenpagina te klikken of naar een andere blogpost om aanvullende informatie die de klant helpt om een weloverwogen besluit te nemen. Wacht nog even met pushen van de nieuwste aanbieding. Het schrikt alleen maar af en jaagt de bezoeker eerder af dan dat ze verder de salesfunnel inwandelen.
De inhoud moet aansluiten bij de behoefte van de lezen
Om het vertrouwen en de aandacht van de lezer te winnen is het van belang dat je met empathie content produceert dat nauw aansluit bij hen wensen, eisen en behoeften. In plaats van het pushen van een product. Vraag jezelf het volgende af:
Welk probleem heeft de klant dat mijn product of dienst oplost?
Stel dat je een leverancier van supplementen bent en je wilt leads genereren door te bloggen dan ben je over het product snel uitgepraat maar wat is de reden dat men in supplementen geloven? De behoefte van de klant is in essentie er gezond en bewust bezig zijn.
Onderwerpen:
- 5 tips met het gebruiken van supplementen.
- 3 redenen waarom je voor supplementen zou moeten gaan.
- Waarom supplementen en wat is aan te raden?
Werk toe naar het creëren van content alsof je door de ogen van de klant kijkt. Focus op het belichten van de sterke punten van jouw merk of bedrijf. Benadruk het onderscheidend vermogen.
Promoot via Social Media en nieuwsbrieven om meer leads te genereren.
Elk artikel dat je schrijft, ieder stukje content dat je produceert, is waardevol en draagt bij aan het bouwen van een merk. Als je al die moeite hebt gedaan om een blog te schrijven dan is het zonde als het niet wereldkundig wordt gemaakt. Blogs zijn dan ook ideaal als basis voor je social media marketing strategie. Als je de link naar het artikel deelt schrijf dan voor ieder Social media netwerk een aparte intro om de interesse op te wekken. Of pas de inhoud helemaal aan voor het netwerk. Stuur je zo nu en dan een nieuwsbrief uit naar relaties? Een blog post is ideaal om via email marketing te verspreiden. Zo haal je meteen de relatie met klanten die niet op de Social medianetwerken aanwezig zijn aan.
Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is
Het schrijven van een blog zonder een duidelijke doelgroepbeschrijving is zonde van de tijd. Door een profiel van de klant te maken zorg je ervoor dat je focus aanbrengt in je content marketingstrategie. Het is jouw taak om content te produceren dat voor de klant waarde toevoegt en in de juiste vorm en tone of voice wordt aangeboden. U zal nooit iedereen tevreden stellen dus durf te kiezen voor een specifieke doelgroep. Zorg ervoor dat u deze doelgroep blijft bedienen met uw blog. Alleen op die manier kunt u een band opbouwen wat uiteindelijk kan resulteren in een verkoop.