5 makkelijke manieren om effectiviteit van je Fitness marketing te boosten
De eerste 6 maanden van het marketingproces van je business is de meest cruciale periode. Dit is ook vaak het moment dat de fitness ondernemers of personal trainer al hun tijd spenderen aan de magische oplossing, in plaats van het bouwen naar een klantenbestand en meer verkeer over de website te krijgen door middel van echte fitness marketing strategieën.
Maar sommige hebben geluk dat ze viraal gaan? Dat is hoe het gaat toch? Ze hebben geluk? De waarheid achter dit alles is dat de meeste viraal gaande marketing campagnes bedoeld waren om viraal te gaan. Ze hebben er naartoe gebouwd. Mensen plannen om het te laten groeien in populariteit. Maar hoe kan je dit bereiken? Vooral als je in de startende fase bent van je Marketingproces.
Er is geen specifieke formule om viraal te gaan. Er is geen specifieke methode die je succesvol maakt. Natuurlijk zijn er wel wat tips en tricks die je erbij zouden kunnen helpen dit te bereiken.
Maak gebruik van betaalde advertenties.
Als je wilt dat bijvoorbeeld je Personal Trainer Marketing viraal gaat en verkeer genereert, moet je er natuurlijk in investeren. Dit betekent dat je er tijd en wat geld in moet investeren.
Betaalde advertenties zijn niet alleen relevant voor Google. Je kan ook veel investeren in Social Media, een platform zoals Facebook biedt je de mogelijkheid om je post te boosten zodat ze meer gezien worden door de mensen die jij wilt bereiken.
Het gebruiken van betaalde advertenties kan helpen om je Marketingpost viraal te laten gaan. Je kan nu veel meer mensen bereiken, dit hangt natuurlijk van je budget af. Je kan ook je budget zo aanpassen dat het alleen maar zichtbaar is wie bijvoorbeeld Facebook vrienden zijn of terugkerende bezoekers.
Blijf creatief met het gebruik van Hashtags
Als je het wilt beheersen over hoe je viraal wilt gaan, moet je een pakkende hashtag strategie bedenken.
Een Hashtag is een woord of uitspraak (zonder spaties) met een hashtag teken ervoor. Dit maakte een doorstart toen Twitter nog een ding was, maar zijn nu beschikbaar op vrijwel ieder platform, als bijvoorbeeld Facebook en Instagram
Het gebruik van een hashtag is natuurlijk een manier om Marketing gegevens te analyseren. Wanneer iemand de desbetreffende hashtag gebruikt, kunnen marketeers dit analyseren en later bekijken of het aansloeg of niet. Ben daarom creatief met het gebruik van hashtags.
Je wilt natuurlijk hashtags bedenken waar mensen aan terug kunnen denken of herkenbaar bij voelen. #tbt is bijvoorbeeld erg populair omdat iedereen graag ‘throwback’ posts referereert aan nostalgie.
Je kan natuurlijk ook hashtags gebruiken die een diepere betekenis hebben zodat ze de emoties van je doelgroep penetreren. Als je bijvoorbeeld trainingsessies organiseerd met de focus op het gewichtsverlies? Waarom niet een motiverende hashtag?
Focus op gebruiker gegenereerde content
Niets geeft meer aandacht dan gebruiker gegenereerde content. Dit soort campagnes worden populair omdat de foto’s, video’s of gedeelde media niet door het bedrijf worden verzorgd, maar door de consument zelf. Mensen houden ervan om hun eigen dingen te delen en het snel terug te vinden door middel van de hashtag.
Niet zeker of hoe je zo iets trendy’s en viraals kan beginnen?
Start bijvoorbeeld een nieuwe post op Instagram en promoot bijvoorbeeld “I’m Fit Too” campaign. Bedenk daar een wedstrijd bij voor klanten wie al je diensten hebben geprobeerd af te nemen of eerder al aankopen hebben gedaan bij jou. Moedig hun aan om before en after foto’s te maken om hun progressie te laten zien en het gebruiken van de #imfittoo hashtag op de foto. Ze moeten dan jou taggen, inclusief je hashtag en het delen met 3 vrienden.
Deze gemakkelijk wedstrijd laat mensen verschillende dingen tegelijkertijd zien.
Het laat natuurlijk allereerst zien wie je potentiële klanten zijn en dat er mensen succes hebben geboekt met je diensten en / of producten. Ten tweede het is gratis virale marketing waar je weinig tot niets aan hoef te investeren. Ten derde mensen kunnen hun ervaring delen op Social media en andere platformen wat zorgt voor bekendheid.
Houd ook in gedachte dat mensen sneller vertrouwen hebben in gebruiker gegenereerde content dan het gebruikelijke business to consumer model. Wanneer mensen die posts zien, zien ze direct de resultaten en zien ze dat het niet in scéne is gezet. Het heeft dus direct hun interesse gewekt, ze geven misschien wel direct je personal training diensten of gym een kans en dan posten ze hun eigen progressie.
Het plannen van je posts
Weet wanneer je doelgroep actief is op Social Media
Sommige mensen spenderen tijd op Facebook in het weekend, anders in de avonden en sommige alleen in de ochtend voor het werk of voor school. Neem je tijd om de data te verzamelen en om te zien wanneer je doelgroep actief is omdat dit het gemakkelijker maakt om je doelgroep te bereiken.
Dit is waar tools zoals Hootsuit, handig naar voren komen. Dit soort apps bieden je de mogelijkheid om bepaalde posts vooraf in te plannen. Je kan oko een aantal dagen spenderen van het creëren van videos, fotos en marketing posts en dan het het automatisch laten posten wanneer dat nodig is.
Zijn je potentiële kopers online en actief op maandag middagen? Dat kan de beste tijd zijn om zo’n video te plaatsen.
Delen mensen de berichten in ochtenden van het weekend? Wees er zeker van dat je iets viraals post, zoals een afbeelding of een video met een catchy hastagh gedurende deze uren.
Het bereiken van Influencers
Een influencer is iemand die op Social Media herkende autoriteit heeft over een bepaald onderwerp en het hebben van duizenden volgers. Ze worden influencers genoemd omdat hoogstwaarschijnlijk hun volgers de producten koopt die zij gebruikt. Of de diensten waar de influencer over praat op de social media platformen te gaan afnemen.
Je kan klein en simpel beginnen, als ze video’s plaatsen kan je ze financieel sponsoren voor de volgende post. Als ‘return’ doen ze een ‘little shout-out’ om jouw dienst te adverteren naar hun kijkers en die geven een link naar de pagina die jij daarvoor hebt ingericht. Een landingspagina.
Dit is een goede manier om viraal te gaan, hoe meer influencers je bereikt, hoe meer mensen het zullen leren.
Leer en gebruik sociale signalen.
Sociale signalen zijn metingen die focussen op menselijke engagement. Dit zijn metingen als in hoeveel likes een posts zou kunnen gaan krijgen of hoeveel mensen het zullen delen. Het totaal aantal comments en hoeveel mensen de post hebben gezien is ook een sociaal signaal.
Viraal gaan heeft allemaal te maken met wat samengaat met je doelgroep en je voordeel uit de data halen. Je zal veel tijd moeten spenderen aan het analysren van de nummers en de betekenis hiervan als je marketing doet.
Kreeg de post meer likes vanwege de content die het met zich mee bracht, of de tijd waarop je het plaatste of komt het omdat je het een boost gaf en een bredere doelgroep probeerde te bereiken. Kreeg het meer likes door de hoeveelheid mensen die de post delen of was het de hashtag die de mensen interesseerde? Bekijken mensen het bericht via de PC of via de mobiele telefoon. Het beantwoorden van deze vragen zal je een duidelijkere indicatie geven van hoe je je doelgroep kan analyseren en vervolgens daar op in te spelen.