Facebookmarketing voor Fitness en Health professionals
Deze blog staat in het teken voor Fitness en Health professionals. Online marketing en Facebook marketing inzetten om nieuwe klanten te krijgen is geweldig. Maar als je het niet goed doet gooi je letterlijk je geld over de balk zonder resultaat.
Hieronder lees je 5 simpele stappen voor meer klanten met Facebook marketing voor Fitness en Health en krijg je ook antwoord op de volgende vragen:
- Hoe krijg je nieuwe klanten via Facebook?
- Hoe werkt Facebook marketing en hoe kan ik dat eenvoudig zelf toepassen voor mijn eigen business?
Stap 1: Het aanbod
Facebook Marketing voor Fitness en Health begint met een goed aanbod. Je kunt natuurlijk een bericht op Facebook plaatsen over wat je doet, wie je bent en waarom je dat doet. Of leuke foto’s. Uiteraard zijn dat belangrijke zaken, maar het is beter om een aantrekkelijk aanbod te doen waar je nieuwe klanten mee kan aantrekken. Bedenk daarom goed wat je kan doen om een aantrekkelijk aanbod te maken.
Hieronder een paar suggesties:
- Bring a Friend actie: Heb jij geen zin om alleen te sporten? Maak dan nu gebruik van de bring a friend actie. Hoe het werkt? Kom samen met een vriend sporten en betaal slechts 1 abonnement.
- Speciaal aanbod rondom feestdagen: Vooral rond nieuwjaar werkt dit goed: Wil jij het nieuwe jaar goed beginnen? Kom dan bij ons trainen. Word nu lid en krijg de eerste maand 50% nieuwjaarskorting.
- Kortingsactie voor de zomer: Wil jij komende zomer lekker in je vel zitten? Kom dan bij ons trainen en boek nu direct een gratis proefles!
Natuurlijk kan je de teksten aanvullen met specifieke eigenschappen van trainingen of activiteiten die bij jouw club horen, maar houdt het kort en krachtig!
Stap 2: De landingspagina
Omdat je de post op Facebook gaat plaatsen is het belangrijk dat de link verwijst naar een pagina of boekingsformulier op je website die goed te lezen is op een mobiele telefoon.
Meer dan 80% gebruikt Facebook op hun mobiele telefoon en zien nog te vaak dat websites niet goed leesbaar zijn op een mobiele telefoon.
Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je wilt communiceren op deze landingspagina zodat de bezoeker in een oogopslag kan zien wat de mogelijkheden zijn en wat hun zou moeten overtuigen. Wees er dan ook zeker van dat er een duidelijk Call to Action is.
5 musthaves voor een succesvolle landingspagina:
- Grijp de aandacht van de bezoeker met een pakkende titel
- Houd het simpel en get to the point
- Maak reageren eenvoudig
- Gebruik keywords
- Zorg ook dat het te openen is voor mobiele gebruikers.
Stap 3: Bepaal je doelgroep
De reden waarom Facebook goed werkt is omdat je perfect een bepaalde doelgroep kunt selecteren om je post op te richten. En je kan exact de locatie bepalen van jouw woonplaats of waar je bent gevestigd.
Dus wil je specifiek mensen aantrekken die interesse hebben in krachttraining, yoga, bootcamp etc. Dan kun je dat aangeven, verder kan je ook de demografische gegevens selecteren zoals leeftijd en geslacht.
Je kan natuurlijk ook een doelgroep kiezen die niet direct iets met jouw sport of activiteiten te maken hebben. Op die manier kun je misschien nieuwe mensen aanspreken om gebruik te maken van je diensten of producten. Let er dan wel op dat je het aanbod en je tekst aanpast aan je doelgroep.
Stap 4: Een Facebook post maken.
Als je een zakelijke advertentie account hebt in Facebook dan kan je vanuit daar een advertentie maken. Maar omdat de meeste mensen dat niet hebben, laten we even zien hoe je een effectieve post maakt op Facebook zonder advertentieaccount.
Ga eerst naar de Facebook pagina van jouw club, vanaf daar kan je beginnen met het maken van een post door je aanbod te typen bij ‘schrijf iets’.
Als je dat hebt gedaan kan je een URL invoeren van de pagina waar je het aanbod kunt kopen of waar je de proefles kunt boeken.
Dan zie je dat er nu een afbeelding wordt weergegeven door Facebook. Deze afbeelding kan je vervangen met een andere afbeelding door te klikken op de “+-teken” onder de link. Eventueel kan je meerdere foto’s toevoegen. Zorg er in ieder geval voor dat het een afbeelding is die past bij je aanbod.
Als je een URL plat in Facebook dan wordt de pagina gekoppeld aan de post. Je kan de URL nu verwijderen uit het tekstvak, de koppeling blijft gewoon intact. Het staat slordig als je de link laat staan en het ziet er professioneler uit als je hem verwijder.
Als alles naar wens is ingevuld klik je op Publiceren.
Stap 5: Boost je post
Nu ben je toegekomen aan het promoten van je post. Het mooiste deel van Facebook Marketing voor Fitness en Health. Dit is super eenvoudig om te doen nadat je de post hebt gemaakt.
- Bericht promoten; klik onder het bericht op “boost post” of “bericht promoten”
- Kies de doelgroep
- Kies een budget; Hoe hoog moet je budget zijn? Dat hangt helemaal af van wat je eraan uit wilt geven. Probeer het eerst eens met een euro of 10 per dag. Je kan direct zien hoeveel potentieel je hebt qua bereik met dat bedrag. 5 dagen adverteren zou je dan 50 euro kosten, dus je zou ook kunnen aangeven dat je maar maximaal 50 euro in totaal wilt spenderen. Dat is voor 50 euro snel verdiend.
- Klik op bericht promoten
- Niet je eigen post liken en delen, dat is net alsof je een recensie zou schrijven voor jezelf.