Fitness Marketing strategieën voor Gyms, studio’s en PT’s.

Ben je op zoek naar Fitness Marketing strategieën die je ledenaantal verhogen? De meeste fitnessbedrijven weten de voordelen van adverteren en promoties. Maar niet iedereen heet daar een goed plan achter zitten. Het hebben van een marketingstrategie geeft je een grote voorsprong op je concurrenten. Het maken van de juiste Marketing strategie hoeft niet zo tijdrovend en moeilijk te zijn als men denkt.

Marketing doelen, strategieën en tactieken.

Laten we beginnen met 3 fundamentele dingen van elk Marketingplan:

 

  • Doelen: WAAROM
  • Strategieën: WAT
  • Tactieken: HOE

 

Doelen: Waarom

Identificeer je doel of ‘waarom’ is dit een cruciale eerste stap? Als je wilt dat Social Media een duidelijke invloed heeft op je bedrijf, is alles wat je nodig hebt en deelt samengaan met wat je uiteindelijke doel is. Maar als je geen duidelijke doel hebt, hoe ga je er dan naar toewerken? Alleen als je je eindbestemming niet weet, is het heel moeilijk om daar te komen waar jij wilt komen.

Wanneer het tot fitness bedrijven doelen komen, zijn er een aantal thema’s die vaak terug naar voren komen:

 

  • Ik wil zekerheid bieden in mijn gebied van expertise.
  • We willen een nieuw programma of online les aanbieden.
  • Ik wil meer leden of klanten aantrekken.
  • We willen graag tegenover huidige klanten loyaal blijven.

Wanneer je je thema weet, is het ook makkelijker meetbaar. Hoeveel klanten wil je? Hoeveel % aan loyaliteit zou je je op willen richten. Wanneer wil je dit gerealiseerd hebben? Hier zijn wat voorbeelden van specifieke of meetbare doelen:

 

  • Zekerheid bieden: Word genoemd bij 5 industriële publicaties of website voor de 31e van december.
  • Een nieuw programma opstarten: Lanceer een nieuw programma en krijg 20 nieuwe leden in de eerste maand.
  • Meer klanten aantrekken: Trek 10 nieuwe klanten binnen 2 maanden aan.
  • Loyaal blijven: Verhogen van behoud naar 70% voor 31 July.

 

Strategieën: Waarom?

 

Nu je je eind doel weet, kan je definiëren wat je hiervoor moet doen. Er is geen one-size-fits-all oplossing, dus moet je het met een speciale aanpak doen, met op maat gemaakte specifieke doelstellingen.

 

  • Als je zekerheid wilt bieden is waarschijnlijk de educatieve kant meer geschikt.
  • Als engagement je doel is, is waarschijnlijk het entertainen en het interactieve aanpak meer ideaal.
  • Maar als je nieuwe klanten moet aantrekken is een mix van deze 2 dingen een veel voorkomend ding.

 

Bouwen van zekerheid

Het bouwen van zekerherid is vertrouwen creëren tussen jou en de huidige klant of potentiële klant je kan dit door middel van verschillende dingen doen:

  • Het maken van polls en enquêtes en naar de hand daarvan de resultaten posten.
  • Het analyseren of evalueren van wetenschappelijke artikelen.
  • Het geven van tips, tricks en time-saving hacks.
  • Leren door middel van feiten tegen fictie.
  • Het promoten van credentials, kwalificaties en ervaringen.
  • Het bewijzen sociale waarheden en studies.

 

Het starten van een nieuw programma of online lessen.

Het lanceren van een nieuw product zorgt voor veel enthousiasme daarom moet er een duidelijke communicatie zijn met de voordelen die mensen van dit nieuwe programma kunnen krijgen.

  • Het delen van teasers, behind-the-scenes sneak peeks. Puur en alleen om de geïnteresseerde al lekker te maken voor het product.
  • Het aftellen van de dagen tot het op de markt komt.
  • Het uitleggen van waarom je dit gemaakt hebt.
  • Uitleggen wat de mensen krijgen als ze zich hiervoor aanmelden.
  • Het melden van de verplichtingen
  • Het delen van quotes en ervaringen van testers.

Het aantrekken van meer klanten.

Als je al een product of service verkoopt, dan maakt het natuurlijk echt niet uit of je meer klanten krijgt.

  • Aanmoedigen om te delen.
  • Organiseren van competities.
  • Het bouwen van ‘relaties’.
  • Beantwoorde FAQ’s.
  • Netwerken met andere Social Media accounts die dezelfde doelgroep targeten.
  • Adverteren via gesponsorde berichten.

 

Het behouden van de loyaliteit

 

  • Het aanbieden van exclusieve bonussen, recepten, voedingsschema’s etc..
  • Het delen van motiverende quotes en foto’s.
  • Previews van toekomstige releases, workout video’s en lessen.
  • Organiseren van community challenges.
  • Het plaatsen van inspirerende succesverhalen van andere klanten
  • Exclusieve toegang bieden richting jou en het team.

 

Het is veel gemakkelijker en goedkoper om herhalende business te generen, dan tijd te spenderen aan het binnenhalen van nieuwe klanten. En dan niet te vergeten dat ze al hebben geïnvesteerd in jouw bedrijf. Dus ze verdienen het om wat meer aandacht te krijgen.

 

Tactieken : Hoe

Wanneer de meeste mensen aan fitness marketing strategieën denken, willen ze meestal direct springen naar het tactiek gedeeld. We willen natuurlijk allemaal dat we de ideeën die we hebben direct kunnen implementeren met de gewenste resultaten. Maar het is juist cruciaal dat je ze stap voor stap analyseert en uitvoer. Om zeker te zijn dat de doelen worden nagestreefd. Anders wordt het een zone van je tijd geld van marketing activiteiten die helemaal niet de juiste kant op gaan.

Hier zijn wat praktische ideeën voor fitness marketing tactieken:

  • Kaart voorkomende fitness doelen aan met bijvoorbeeld ‘tijdsbesparing tips’ op Facebook.
  • Organiseer een kleine competitie onder de leden waar bijvoorbeeld mensen kunnen meedoen door middel van iets te delen op Instagram
  • Lever motivatie en leer ze wat bij, dit kan door middel van verschillende blogs.
  • Laat succesverhalen zien.
  • Geef exclusieve kortingen of opties aan leden of als mensen nu willen instappen.