Het runnen van een succesvolle gym of Personal Trainer-studio vergt creativiteit. Om leden constant terug te laten komen moet je in staat kunnen zijn om een unieke ervaring aan te bieten. In vergelijking tot je concurrentie. Dit geldt ook voor je retargeting Ads, om het meeste uit je campagne te halen moet je creatief kunnen zijn.
Heb je wel eens een website bezocht en na het verlaten van die website zie je datzelfde bedrijf overal terugkomen? Dat is retargeting.
Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld of tekstadvertenties van derden.
Binnen retargeting zijn er talrijke mogelijkheden om je bezoekers opnieuw te bereiken. Hierbij kun je het zo specifiek en complex maken als je zelf wilt. De vele mogelijkheden zijn niet in een aantal alinea’s toe te lichten. Belangrijk is dat er na de doelgroepbepaling kan worden besloten welke pagina’s worden voorzien van de retargeting pixels en welke specifieke uiting(en) in je advertentie(s) wilt gebruiken. Daarnaast moet er goed worden nagedacht over de combinaties van regels, de uitzonderingen en voorwaarden binnen je retargeting campagne.
Je wilt bezoekers die al een bepaald product hebben gekocht niet blijven achtervolgen met een advertentie waarin dit product wordt aangeboden of potentiële klanten oneindig blijven bestoken met een advertentie. Een overkill zou zelf kunnen leiden tot een negatieve beeldvorming bij een (potentiële) klant. Dit is te voorkomen met de juiste instellingen, combinaties van regels en pixels, aantal of duur van vertoningen en websites te selecteren waarop je wel of juist niet wil worden vertoond.
Retargeting Ads voor exclusieve aanbiedingen
Laten we zeggen dat je een Fitness Studio hebt en je bied nieuwe leden een geweldige promotie aan van twee weken. Dat is natuurlijk een geweldige aanbieding dat vaak succes heeft bij bepaalde Fitness studio’s. Maar geen enkel bedrijf wilt one-and-done klanten, zeker een bedrijf dat met leden werkt.
Daar komt retargeting tot zijn recht. Je wilt nieuwe betalende klanten, dus retarget je iedereen wie dit aanbod claimt met een extra korting op de eerste maand van de membership.
Reminders
Het slechte nieuws is: mensen zijn heel snel afgeleid. Het maakt niet uit welke doelgroep je segmenteert. Hun aandacht is niet altijd iets wat vanzelfsprekend is. Er is daarom ook een goede kans dat wanneer iemand je advertentie ziet en die vervolgens geïnteresseerd is om naar je landingspagina te gaan, zullen ze niet zo snel hun naam achterlaten en de call to action te gebruiken.
Het goede nieuws is: je kan retargeting gebruiken om mensen eraan te herinneren dit wel te doen. Dit is het zelfde als dat je bij een online webshop iets in het winkel karretje laat zitten, dan zie je de geheid terug bij andere zoekopdrachten.
De tekst is daarom heel belangrijk, natuurlijk als ze al op je landingspagina zijn geweest herkennen ze je advertentie vast wel. Maar het is goed om ze er aan te herinneren. In deze advertentie vraag je bijvoorbeeld: “Heb je nog steeds interesse in product X voor prijs Y”. Dit triggert hun geheugen om vervolgens alsnog de aankoop te gaan doen.
Creër urgentie
Een van de mooie dingen bij retargeting is dat met de tijd dat iemand de advertentie ziet, hebben ze je website al bezocht of je landingspagina gezien. Ze zijn dus al bekend met wie jij bent en wat jij doet, dus je hoeft geen woorden te verspillen aan wat jou zo speciaal maakt.
In plaats van dat, kan je de ruimte gebruiken voor urgentie en zeldzaamheid. Mensen zijn sneller geneigd om een actie uit te voeren als er maar weinig van is wat er word aangeboden. Bijvoorbeeld: deze actie geld nog maar 72 uur. Dus een call to action toevoegen met urgentie kan een enorme boost geven aan de effectiviteit van deze advertentie.
Het adverteren van een andere dienst
Bedrijfseigenaren zijn snel geneigd om de mindset van retargeting alleen te gebruiken voor nieuwe klanten, het kan natuurlijk voor veel meer gebruikt worden dan alleen dat. Het is natuurlijk een geweldige tool voor het adverteren aan bestaande klanten.
Laten we zeggen dat je een gym hebt en je gaat yoga toevoegen in het lessenpakket. Dit is natuurlijk een goede kans om nieuwe leden aan te trekken, maar je kan natuurlijk je huidige klanten niet vergeten, de mensen die al loyaliteit hebben gezworen aan je bedrijf. En je weet al dat ze geïnteresseerd zijn in je diensten omdat ze al lid zijn van je gym.
Dus je gaat een hele nieuwe retargeting campagne opstarten alleen voor hen. Je kan natuurlijk dezelfde promotie gebruiken als voor nieuwe members, maar in plaats van adverteren van nieuwe lessen van “for new members only” naar “VIP Special” of loyal customers service”.