Social Media inzetten voor je Gym

Social Media inzetten voor je Gym

Fitness is een van de meest besproken onderwerpen op sociale media, het trekt miljoenen nieuwe berichten per week aan. Maar hoe kunnen gyms in een zee van egoïsme en hashtags het lawaai doorbreken en een loyale aanhang creëren die het lidmaatschap drijft?

Sociale Media. Iedereen is erbij betrokken, bijna iedereen ziet de waarde ervan in, maar vanuit het fitnessperspectief zijn de meeste gyms het erover eens dat ze het potentieel om leden aan te trekken te inspireren nog niet ten volle hebben benut.

Voor gym’s blijft het zorgen voor een consistente en succesvolle aanwezigheid op social media een belangrijk pijnpunt, waardoor het steeds een populairder onderwerp wordt tijdens fitnessevenementen over de hele wereld.

Facebook inzetten voor je sportschool

Facebook inzetten om doelgroepen te bereiken die interessant en kansrijk zijn voor jouw gym. Met op maat gemaakte en effectieve campagnes worden leads naar je website of landingspagina gestuurd. Een speciaal voor deze campagnes ingerichte pagina doet de rest. Zo worden bezoekers enthousiaste en warme leads!

Het gebruik van Facebook voor online communicatie naar leden of potentiële leden is tegenwoordig zeer belangrijk. Zet jouw Facebookpagina in om bijvoorbeeld leden op de hoogte te houden van ontwikkelingen, nieuw lesaanbod, open dagen en lesroosterwijzigingen. Facebook inzetten door middel van advertenties is ook een plus. De op maat gemaakte campagne promoten voor de doelgroep die je zelf bepaald. Deze doelgroep komt dan in aanraking met de campagne en als deze dan enthousiast wordt kan hij of zij zich aanmelden bij jouw sportschool.

Een van de redenen dat bijna elke gym iets met social media kan, zijn de vele doelstellingen waaraan social media een bijdrage kunnen leveren. Het bereiken van potentiële nieuwe leden, vrijwilligers en sponsoren, het vergroten van de clubbinding en interactie met leden zijn zomaar enkele voorbeelden.

Het aanmaken van een account en het lukraak plaatsen van berichten betekent echt nog niet dat social media direct voor resultaat zorgen. Alles draait om waarde en relevantie bieden voor jouw doelgroepen. Als je dat kan bieden, ben je interessant om te volgen. Bovendien creëer je dan de kans dat de club één van de belangrijkste eigenschappen van social media gaat benutten: volgers gaan jouw berichten doorcommuniceren. Iedere actie, zoals liken of delen zorgt ervoor dat een bericht niet alleen in het netwerk van de vereniging verschijnt, maar ook de netwerken van jouw volgers bereikt. De communicatie krijgt ‘olievlekeffecten’ waardoor het bereik van de club stukken groter wordt.

Interactie

Je kunt communicatie interactief maken; de gym zendt niet langer als enige de informatie, dit gebeurd met Social Media juist ook door de doelgroep zelf. Hierdoor ben je als club op de hoogte van wat er bij de achterban speelt, maar kun je vooral ook binding en beleving rond de club creëren. Het ‘nieuwe soort’ berichten dat via social media verspreid kan worden levert hier een bijdrage aan. Korte boodschappen foto’s video’s, evenementen en tussenstanden zijn voorbeelden die via media snel en doeltreffend verspreid kunnen worden.

Omarm nieuwe sociale functies zoals Instagram stories

Dagelijks maken meer dan 300 miljoen mensen gebruik van Instagram Stories, dat Snapchat al is voorbijgestreefd. Dit betekent dat er veel potentieel bereik is die dit soort content gebruikt. Hoewel de consumenten het snel omarmden in 2016, kan hetzelfde niet gezegd worden voor merken.

Wees persoonlijk en exclusief

We weten uit de opkomst van influencers dat consumenten zich bezighouden met persoonlijke inhoud. Ze willen zien wat er echt achter gesloten deuren gebeurt. Exploitanten dienen content te overwegen die hun publiek een exclusief zicht geeft in de waarden, de leden, de instructeurs, voeding of routines ervan, bijvoorbeeld voor de les. Hoe meer het aanvoelt dat het door de persoon zelf is gemaakt hoe beter.

Video: De meest betrokken vorm van content

Meer dan 500 miljoen mensen kijken dagelijks naar een video op Facebook. Dat is een half miljard! Bij het maken van video content, live of opgenomen, moeten gyms zich minder bekommeren om de algemene gepolijste look van de content. Volgers willen video’s die echt zijn en “gemaakt zijn op dat exacte moment”.

Hoe bouw ik een community voor mijn gym?

Creëer een trouwe aanhang, geen massavolgers. Kwaliteit en kwantiteit zijn belangrijk als het gaat om volgelingen, maar de discussie verschoof van getallen naar engagement. Aanbevelingen werden gedaan over het hebben van een focus of mening over iets dat relevant is voor jou persoonlijk of jouw inbreng bij het genereren van inhoud, hoe actueler het onderwerp, hoe beter. Op deze manier kunnen clubs een volgersgroep genereren die trouw is aan jou en waar jij voor staat.

Wees niet bang om posts in te plannen.

Live content (Facebook/Instagram Live, Instagram Stories) wordt effectief gebruikt door talloze influencers en sommige merken. Het kan echt moeilijk zijn om middelen te vinden om dit soort inhoud op consistente wijze te genereren. Het plannen van tijden in jouw contentplan voor live content (bijvoorbeeld tijdens populaire lessen om een evenement in jouw gym te zien) is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat deze mogelijkheden worden opgenomen in jouw sociale activiteiten. Bovendien biedt het plannen van berichten via platforms zoals Hootsuite een kans om de dagelijkse eisen aan jouw marketing team te verminderen om sociale content te posten. Dergelijke platforms helpen ons ook om te begrijpen welke inhoud wel en neit werkt, zodat je hierop je content strategie kunt aanpassen.

Nadruk op privacy en welzijn

Social media platforms zullen zich blijven inspannen om de privacywetgeving te verbeteren, zodat gebruikers hun privacy-instellingen en het welzijn bij het gebruik van sociale media gemakkelijker kunnen controleren.

Blijf op de hoogte van trends en nieuwe ontwikkelingen

Wij geloven dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ‘the next big thing’ de social media scène raakt. Het is waarschijnlijk afkomstig van Facebook, dat ook zowel Instagram als Whatsapp bezit. Maar het kan uiteraard ook ineens uit een andere hoek komen.